Kønsidentitet: Kørestolsbruger



Sankt Hans nat. 
Gården bag homo-natklubben Cosy Bar i Københavns midtby.

Klokken nærmer sig 2. Efter hyggeligt samvær omkring Sankt Hans-bålet ved Enghave plads og derefter noget mere højrøstet samvær på en nærliggende bar er mine hetero-venner klar til tage hjem. Jeg selv er klar til at tage til en bar med lidt bedre odds for at finde nogen med kompatibel seksuel orientering. Men helst ikke alene.

Gudskelov for moderne kommunikationsteknologi! Et par sms'er senere har jeg koordineret med en ligesindet ven, der tilfældigvis sidder i kørestol ligesom jeg selv, at vi skal mødes på Cosy Bar. Stedet har godt nok ofte karakter af smagløst kødmarked - men det er jo også netop, hvad jeg leder efter.

Og snart er jeg i Studiestræde. Min ven er ankommet før mig og derfor allerede blevet hjulpet inden for via den lettere livsfarlige lift i baggården. Hvad gør man ikke for kærligheden (eller hvad vi nu skal kalde dét, man går efter sent en lørdag nat).

Den flinke dørmand indvilliger i også at lukke mig ind, selvom baren er tæt pakket. Han sender bud efter vagten, der åbner porten til baggården, og jeg står nu og venter, mens en ansat fra baren gør liften klar. Imens finder følgende ordveksling sted:

    Barmand: "Jamen, så kan du jo danse med ham den anden, der allerede er derinde."

    Mig: "Jeg havde nu håbet, jeg kunne finde nogle piger at danse med."

    Barmand: "Nå.... Jamen, det er jo selvfølgelig også derfor, at vi er her."


Lad ligge, hvem jeg endte med at danse med, og lad os i stedet dvæle ved ordene et øjeblik. Hvad er det lige, der sker?

På grund af mit lange hår er jeg før blevet taget for at være hetero - men det er ikke dét, der sker i baggården bag Cosy. For barmanden siger ikke, at jeg kan gå ind og danse med en af de fyre, der allerede er derinde. Nej, han siger specifikt "ham den anden", og det er tydeligt underforstået, at "ham den anden" henviser til det andet menneske i baren ud over mig, der også bruger kørestol.

Det falder slet ikke barmanden ind, at "ham den anden" kunne være mere interesseret i andre fyre end i mig. Eller at jeg måske kunne være mere interesseret i andre kvinder end i nogen som helst fyr.

Det er ret vildt med tanke på, at Cosy netop er en bar, der besøges af alle mulige køn og seksualiteter. Man skulle tro, at en ansat netop her ville afstå fra at drage den udbredte, men totalt fantasiløse slutning, at hanstik og hunstik altid passer sammen.

Men nej.

For hanstik, hunstik, hønstik, homo, pan, bi og alle de andre varianter bliver åbenbart overruled af én totalløsning: Kørestolsbruger. Og gummihjul + gummihjul er tilsyneladende lig med idel lykke, uanset hvem der så troner oven på dem. Suk.